Oikea tilitoimisto on yrittäjän paras sijoitus

Kirjoittanut: Riihimäen Tilitoimisto

Julkaistu: elo 26, 2021

Suunnittelija ja AD Junnu Vuorela on omien sanojensa mukaan tehnyt elämänsä parhaan sijoituksen tilitoimistoon jo kahdesti. Ensimmäisen kerran silloin, kun valitsi Riihimäen Tilitoimisto Oy:n. Toinen sijoituskin kannatti, sillä epäileväisen yrittäjän 180 euron panos tuotti nelinumeroisen koronatuen.

Tyytyväinen tilitoimiston asiakas ja yrittäjä alusta asti

Junnu.fi-digitoimistoa pyörittävä Vuorela on ollut Riihimäen Tilitoimisto Oy:n tyytyväinen asiakas jo vuodesta 2017. Valintaan vaikutti omasta verkostosta saatu vahva suositus.

Löysin tilitoimiston tuttavayrittäjän suosituksesta, jolla oli Riihimäen Tilitoimistosta pelkästään positiivista sanottavaa. Uutena yrittäjän valinta tuntui turvalliselta, Vuorela sanoo.

Vuorela antoi kirjanpitäjälleen oikeuden käyttämäänsä Holviin, eikä käyntejä paikan päällä ole näin digiaikana tarvittu kuin yksi. Ensimmäisen käynnin jälkeen yrityksen kirjanpito on sujunut jouheasti sähköpostitse ja Slack-pikaviestiohjelmalla.

Liiketoimintakin lähti Vuorelan osalta käyntiin suotuisasti ensimmäisestä toimintakuukaudesta lähtien. Pala kerrallaan liiketoiminta kasvoi ja vakiintui siten, että työtä riitti tasaisesti. Yrittämispäätös tuntui oikealta.

Vapaus ja merkityksellisyyden tunne ovat asioita, joita arvosta yrittäjyydessä, Vuorela sanoo.

Hän toivookin, että jokainen työikäinen saisi jossain työelämänsä vaiheessa kokea samoja tunteita.

Korona vaihtoi yrittäjän toiveikkuuden huoleen ja pelkoon

Koronakevät 2020 vaikutti monien muiden tavoin raskaasti myös Vuorelan liiketoimintaan.

En vielä loppuvuodesta 2019 eli ensimmäisten koronauutisten aikaan ollut huolissani. Kahvi oli kuitenkin mennä väärään kurkkuun, kun pääministeri Marin ilmoitti vuoden 2020 maaliskuussa rajoituksista, jotka panisivat Suomen säppiin. Elinaikanani ei ollut tapahtunut mitään vastaavaa.

Kun korona iski yrittäjiin, se iski tietysti myös Vuorelan kotisivu- ja markkinointiasiakkaisiin. Erityisesti ne, joiden business oli vahvasti kivijalassa, joutuivat perumaan tilauksia ja muuttamaan suunnitelmiaan.

Laskuja jäi maksamatta ja tilanne alkoi nopeasti käydä hälyttäväksi. Kuulin asiakkaiden puheesta huolta, Vuorela kertoo.

Vuorela itse oli juuri nostanut YELinsä, ja ohjelmistovuokratkin piti maksaa, oli töitä tai ei. Pitkään haaveillun kuvaustilan rakentaminen oli pantava jäihin. Yrittäjä pyrki pitämään toiveikkuutta yllä, mutta asiakkuuksista koostuva korttitalo alkoi uhkaavasti tutista ja näyttää romahtamisen merkkejä. Vuorela ei monen muun yrittäjän tavoin säästynyt peloita, että selvitäänkö tästä sittenkään.

Valoa tunnelin päässä vai yritystoiminnan lopettamispäätös?

Valoa yrittäjyyteen toi silloisen valtiovarainministeri Katri Kulmunin ilmoitus Business Finlandin yritystuista. Alkoi valtava tukirumba, jossa jo nurinmenneet pöytälaatikkoyritykset hakivat ja saivat suuria summia. Keksittiin kaikenlaisia projekteja tuen hakemiseksi ja saamiseksi. Muiden muassa suuret mediatalot käärivät valtavia tukia, ja kokeneet konsulttihakijat vetivät tukihakemuksista messevät provisiot.

Kansalaiset alkoivat arvatenkin melko nopeasti nostaa epäkohtia esille. Lokaposti tavoitti valitettavasti myös ne hätää kärsivät yrittäjät, joilla oli aito tuen tarve ylimenokaudesta selviämiseen.

Seuraavaksi lanseerattiin pienyrittäjien tuki. Kriteerejä oli ehditty viilata, jotta pahimmalta parranpärinältä vältyttäisiin. Business Finlandin – ja pienyrittäjien kohdalla Ely-keskusten – myöntämään tukeen verrattuna pienyrittäjille suunnatut tuet olivat melko vaatimattomia. Vuorela ajatteli samoin kuin epäilemättä moni pk-yrittäjä eikä pitänyt mahdollisen muutaman satasen saantia vaivan väärtinä huolimatta oman tilanteen haastavuudesta.

Peperisota viraston kanssa kaiken nähdyn jälkeen tuntui suorastaan ylitsepääsemättömältä, Vuorela sanoo.

Hänen mielestään yhdenkään hädässä olevan yrittäjän ei pitäisi joutua entistä syvempään ahdinkoon tukia hakiessaan esimerkiksi konsulttipalkkioiden vuoksi.

En ollut enää toiveikas ja olin pakotettu tutkimaan vaihtoehtoja. Aloin vakavasti harkita pillien panemista pussiin.

Pienellä tuella iso merkitys pienyrittäjälle

Riihimäen Tilitoimisto on lähettänyt asiakkailleen sähköpostia koronatukien jokaisesta hakukierroksesta. Vuorelankin saamassa viestissä toisesta hakukierroksesta kerrottiin, että tilitoimisto voisi hakea tukea yrittäjän puolesta – ilman provisiota myönnetystä tuesta.

Kysyin kirjanpitäjältäni Slackissa, olisinko mahdollisesti oikeutettu tukeen. Sain ilmeisen vastauksen: se selviäisi hakemalla.

Näin tehtiin. Vuorelan osalta prosessi oli vaivaton ja se päätyi tuen myöntämiseen. Päätös jopa tuli melko nopeasti. 180 euron panostus toi Vuorelan yritykselle 4000 euron tuen. Se ei sinänsä pelastaisi liiketoimintaa, mutta oli oikeanlainen mielialan kohottaja juuri oikeaan aikaan.

Tuki osti minulle muutaman kuukauden lisäaikaa. Minulla oli tuen myöntämisen aikoihin muutama pitkäaikainen, aktiivinen asiakas, ja nyt myönnetty tuki. Laskeskelin, että säästöliekillä elämällä kiitorataa olisi jäljellä kuusi kuukautta. Tilitoimisto antoi signaalia, että johtopäätökseni oli oikea.

Kun asiakkaita on vähän, on aikaa omaan markkinointiin

Suutarin lapsella ei ole kenkiä edes silloin, kun kyse on markkinoinnin ammattilaisesta. Asiakaskiireiden keskellä Vuorelan omat markkinointitoimet lykkääntyivät aina “syksymmälle”.

Olin jo pitkään miettinyt, että haluan jakaa tietämystäni kaltaisilleni pienyrittäjille, Vuorela sanoo. – Suomalaiset vierastavat yrittäjyyttä, ja markkinointi se vasta hepreaa onkin. Markkinoinnissa on kuitenkin paljon sellaista yksinkertaista, jota ihan jokainen yrittäjä kykenee ottamaan haltuun ja itse asiassa pitäisikin.

Vuorella tulee omilta asiakkailta paljon samoja, toistuvia kysymyksiä.

Säästäisin omaa aikaani tulevaisuudessa, jos antaisin vastauksia niihin kysymyksiin jo nyt, ennen kuin uusi asiakas aloittaa kanssani.

Vuorela piti tilannettaan tilaisuutena haaveidensa toteuttamiseen ja pelkojensa voittamiseen.

Enää piti uskaltautua kameran eteen. Tekosyiden aika oli ohi, oli siirryttävä ajatuksista tekoihin.

Vanha kamerakalusto sai kelvata, kun Vuorela päätti, että “nyt tai ei koskaan”.

Tällä hetkellä Vuorelan liiketoimintanäkymät ovat olosuhteisiin nähden kohtuulliset. Uusia projekteja on käynnistynyt ja toiveikkuus on palannut.

On mieltä ylentävää, että saan auttaa aloittavia yrittäjiä, joiden katse on kaukana horisontissa ja usko tulevaisuuteen on vahva.

Vuorelalle suomalaisten yrittäjien sisukkuus antaa uskomattoman määrän voimaa.

Artikkeli perustuu suunnittelija ja AD Junnu Vuorelan haastatteluun ja pohjatekstiin. Vuorelan yrityssivut löytyvät osoitteesta junnu.fi. Hän on nykyisin myös ahkera yrittäjyyttä ja markkinointia tukevien YouTube-videoiden tekijä, jolta voi tilata ilmaisen videokurssin siitä, miten voit nopeasti parantaa myyntiä kotisivuillasi.

Kustannustuen neljäs hakukierros alkoi 17.8. Koronatuen tukikausi on tällä hakukierroksella 1.3. – 31.5.2021. Hakuaika päättyy 30.9.2021 klo 16:15. Lisätietoa yritysten kustannustuesta löydät Valtikonttorin sivuilta.

Ota yhteyttä, kun kaipaat apua tukihakemuksen täyttämisessä, yrityksesi tunnuslukujen saamisessa, tai yrityksesi muissa talousasioissa.

Saatat pitää myös:

Miten tunnistat hyvän kirjanpitäjän?

Miten tunnistat hyvän kirjanpitäjän?

Havahduimme hiljattain siihen, että jotkut kirjanpitäjät saattavat kysellä perusasioita Facebookin kirjanpitäjille tarkoitetuissa ryhmissä. Siis ihan peruskirjausten tekemisestä lähtien. Siksi listasimme viisi asiaa, joista tunnistat hyvän ja luotettavan kirjanpitäjän tai tilitoimiston.

10 syytä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito

10 syytä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito

Yrittäjä, onko sähköinen kirjanpito sinulle kirosana? Asia on ehkä käynyt mielessä, mutta siirtyminen, hinnoittelu, ja sähköisen kirjanpidon tekeminen käytännössä tuntuvat epämääräisiltä? Kun otat Procountorin käyttöön toukokuun loppuun mennessä, säästät käyttöönotossa yli 300 euroa!