Kirjanpitäjän hinta: (kauhu)tarinoita tosielämästä

Kirjoittanut: Katja Boman

Asiantuntija
Julkaistu: marras 26, 2020

Korona on ajanut monet yrittäjät ahdinkoon. Niin aloittelevalla kuin kokeneellakin yrittäjällä voi olla ajatuksissa etsiä säästöjä mm. tilitoimistokustannuksista, mutta itse tehty kirjanpito voi käydä yllättävän kalliiksi. Tässä kolme tositapahtumiin perustuvaa esimerkkitapausta.

“En enää etsiskele autosta bensakuitteja”

Aloittava yrittäjä arveli säästävänsä aikaa ja rahaa pitämällä yrityksensä kirjanpidon paperisena ja hoitavansa sen mahdollisimman pitkälti itse. Kirjanpitäjän hän toki palkkasi, mutta tekemään vain sen aivan välttämättömän.

Jossakin vaiheessa yrittäjä laski, että häneltä kuluu kirjanpidollisiin paperitöihin keskimäärin 8-10 tuntia kuukaudessa. Kymmenisen tuntia kuussa hän siis etsii kuitteja, lajittelee laskuja, maksaa laskut verkkopankissa, tekee myyntilaskut ja tulostaa ne kirjanpitäjälle.

Havainto johti siihen, että yrittäjä otti käyttöön sähköisen kirjanpitojärjestelmän ja siirsi kirjanpidon tilitoimistoon. Tämä osoittautui aiempaa huomattavasti edullisemmaksi ratkaisuksi. Yrittäjän säästöön jää nyt merkittävän paljon aikaa siihen, minkä hän osaa ja mitä hän mieluiten tekee. Lisäksi hän saa neuvoa ja apua keskustelevalta kirjanpitäjältä asioista, joiden kanssa painiskeli aiemmin yksin.

“Verottajalta saatu jälkivero kävi kalliiksi”

Mitä jos tekisit alv-ilmoitukset itse? Osaisitko tehdä vähennykset oikein? Erotella eri alv-luokat toisistaan? Tunnetko alv-lainsäädännön kiemurat?

Jos et tunne, sinulle voi käydä kuten monelle muullekin. Tilitoimiston pakeille kun tullaan joskus liian myöhään eli sitten, kun ollaan jo ongelmissa.

Eräs yhden miehen yritys sai verottajalta jälkiverolapun. Aina tällaisissa tilanteissa ei ole itsestään selvää, mistä on kyse tai mitä verottaja haluaa. Tällaiset tapaukset tulevat ikävän kalliiksi, koska lisäveron ja veronkorotuksen ja muiden kulujen lisäksi tilitoimistollekin kertyy tuntityötä huomattavasti tavallista enemmän. Kirjanpitoa täytyy tehdä uudelleen ja antaa verottajalle vastineita.

Verottajalle ja tilitoimistolle kertyneet kulut, yhteensä noin 10 000 euroa, on yhden miehen yritykselle melkoinen maksu. Tai no, se on melkoinen maksu monenkin miehen yritykselle.

“Huono rekrytointipäätös vei konkurssin partaalle”

Eräässä asennusliikkeessä ajateltiin, että palkkaamalla sopiva henkilö toimistotöihin, yrityksessä hoituvat niin juoksevat toimistorutiinit kuin laskujen maksukin. Paperilla palkattava työntekijä näytti oikein hyvältä, vaan kuinkas sitten kävikään?

Toimistotehtäviin palkattu työntekijä ei osannutkaan laskuttaa yritykseen hankitulla ohjelmalla. Hän ei huolehtinut ostolaskujen tai verojen maksusta, mutta ei myöskään kertonut asiasta kenellekään. Kun verot ja laskut jäivät toistuvasti maksamatta, yritys ajautui lopulta lähes konkurssiin

Hulluinta kaikessa oli se, että yrityksellä oli kyllä myös tilitoimisto, joka hoiti yrityksen kirjanpidon. Tilitoimisto vaan ei ollut oma-aloitteisesti yrittäjään millään tavoin yhteydessä yrityksen tilasta. Mikäli tilanteesta olisi tiedotettu, se ei olisi koskaan päässyt pahaksi vaan siihen olisi voitu reagoida saman tien.

Asennusliikkeessä tehtiin tarvittavat korjausliikkeet: huonolla rekrytointipäätöksellä palkattu toimistotyöntekijä irtisanottiin ja tilitoimisto vaihdettiin parempaan. Nyt 1,5 vuoden jälkeen tilanne on vihdoin tasaantumassa ja yritystoiminnan tulevaisuudella on taas mahdollisuuksia tehdä positiivista tulosta.

Mikäli mietit kirjanpidon tekemistä itse, pidäthän mielessä, että niin verottajat kuin laskuttajatkin edellyttävät sinulta kirjanpidon ammattilaisen ammattitaitoa. Jos esimerkiksi teit vahingossa virheellisiä vähennyksiä vaikkapa kilometri- tai matkakuluissa, verottaja sakottaa sinua niistä vähintään 150€. Tämän päälle on odotettavissa veronkorotus ja lisäveroja.

Paljonko sinulla on varaa olla maksamatta ammattitaitoisesta kirjanpidosta?

Saatat pitää myös:

Oikea tilitoimisto on yrittäjän paras sijoitus

Oikea tilitoimisto on yrittäjän paras sijoitus

Kun korona iski yrittäjiin, se iski myös Vuorelan kotisivu- ja markkinointiasiakkaisiin. Erityisesti ne, joiden business oli vahvasti kivijalassa, joutuivat perumaan tilauksia ja muuttamaan suunnitelmiaan. Lue, miten asiakkaamme selätti liiketoimintansa pahimman koronakriisivaiheen.