Keväällä 2020 Riihimäen Tilitoimiston kahvinkulutus tipahti, dramaattisesti. Koronakevät toi tullessaan paitsi romahtaneen kahvinkulutuksen, myös kummallisen koronahiljaisuuden.

Kun korona viime keväänä iski Riihimäen Tilitoimistonkin asiakkaisiin, Teollisuuskatu 22:ssa tehtiin kerralla sellainen periaatepäätös, että yksinyrittäjien tuki haetaan kaikille sitä tarvitseville asiakkaille – ilmaiseksi. Käynnistyi Riihimäen Tilitoimiston #tueyrittäjää-kampanja.

Yhtäältä auttaminen alkoi yrittäjäasiakkaiden tarpeesta. Monella oli aito hätä, joka purkautui mm. keskusteluina oman kirjanpitäjän kanssa siitä, miten ja miksi ”näin kävi”. Oman yrityksen talousasiat parhaiten hallitseva onkin oikea taho, kun miettii, hakeako tukea vai ei ja sitä, miten vaikeasta tilanteesta voisi selvitä.

Yrittäjällä on lupa myös epäonnistua

Pandemia on varmasti niitä asioita, johon edes yrittäjän riskillä ei ole voinut varautua ennakolta. Teollisuuskatu 22:ssa puhelimet pirisivät ennätystahtiin: Mitäs nyt tehdään, kun mistään ei tule rahaa? Voiko firmalta lainata, jos maksaa vuoden loppuun mennessä takaisin? Panenko taksiyrittäjänä auton seisomaan, ja hyödyttääkö se edes, kun kiinteät kulut juoksevat joka tapauksessa ja nollaraportitkin on toimitettava?

Työnantajayrittäjillä oman toimentulon murehtimisen on ylittänyt huoli työntekijöistä.

Kevään tilanne teki yleisesti näkyväksi suomalaista yritystoimintaa vaivaavan kasvojen menettämisen pelon. Niillä, joilla oli mennyt jo pitkään huonosti, oli koronan myötä lupa panna yritys nippuun ilman, että kukaan tuomitsi yrittäjää epäonnistuneeksi. Riihimäen tilitoimistolaisten mielestä tämä on erikoista, sillä yrittäjän pitäisi voida hakeutua saneeraukseen tai konkurssiin ilman, että kukaan katsoo kieroon. ”Kyllähän business voi epäonnistua, normaaliaikanakin.”

Riihimäen Tilitoimistossa puhelimet pirisivät myös asiakkaiden suuntaan. Toimistosta otettiin ahkerasti yhteyttä asiakkaisiin, joista ei kuulunut mitään. Kuulumisia kyseltiin ja apua tarjottiin. 

Kevättä leimasikin voimakkaasti se, että tehtiin paljon omaan työhön kuulumatonta työtä ja ilman, että siitä laskutettiin asiakkaita. Perehdyttiin erilaisten yrittäjien erilaisiin tilanteisiin, tukimahdollisuuksiin ja hakulomakkeisiin. Myös lomautusilmoituslappuja täyteltiin ja läheteltiin asiakkaiden puolesta. Kaikki työtä, joka ei kuulu taloushallinnon eikä yrityskirjanpidon piiriin.

Tässä kaikessa paistavat pienen ja ketterän, asiakasta lähellä olevan tilitoimiston edut. Neuvoja saa tarvittaessa kädestä pitäen, jopa silloin, kun niitä ei ymmärrä itse pyytää. Ja kun oma liiketoiminta pandemian vuoksi hiljenee, se tuntuu myös tilitoimiston lähettämässä laskussa, koska kiinteää kuukausimaksua ei peritä vaan laskuttamisen perusteet ovat tapauskohtaisemmat. 

Hyvä paha etätyö

Taloushallinnon näkökulmasta koronakevät iski vuoden kiireisimpään, kevään tilinpäätösaikaan. Ennakoimattomat lisätyöt kuormittivat jo valmiiksi hektistä ja paineista ajankohtaa. Ja kun Uudenmaan liikkumisrajoitus astui 28.3. voimaan, Niina ja Katja matkustivat tiistaisin ja torstaisin Helsingistä Riihimäelle auto täynnä mappeja ja asianmukaiset liikkumisluvat käsillä tarkastuspisteitä varten.

Maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin toimistolla päivysti Suvi. Niina, Katja ja Suvi olivat siis vuoropäivinä etä- ja lähitöissä. Näin kaikkien yhtäaikaiselta sairastumisriskiltä vältyttiin.

Toimistolla oli lähipäivinä sosiaalisesti hiljaista, koska käymisestä ja hengaamisesta pitävät asiakkaat puuttuivat. Asiakkaita olikin ohjeistettu hoitamaan käynnit vain terveenä ja ajanvarauksella. Aineistot jätettiin joko laatikkoon tai sähköisinä.

Vaikka taloushallinto ja kirjanpitoasiat sujuvat pääosin digitaalisesti, ja asiakaspalvelukin hoituu myös etänä, ainakaan koko aikaa etätöissä kolmikko ei halua jatkossa olla. Vaikka jokainen tekee tahollaan intensiivistä, itsenäistä ja hyvää työtä, kokonaisuuden hahmottaminen kärsi. Se, että asioita voi tarkistaa ja tietoja vaihtaa saman tien, on Teams-palavereja toimivampi ratkaisu. 

Talousasioissa ”mutu” on vaarallinen laji

Koronatartuntojen käännyttyä jälleen nousuun kevään opit ovat sekä arvokkaita että ajankohtaisia. Kahvinjuonti Teollisuuskatu 22:n toimipisteessä loppui keväällä 2020, koska asiakkaat noudattivat hallituksen suosituksia eivätkä enää käyneet paikan päällä. Kotoisaksi koettuun Riihimäen Tilitoimistoon ei enää rohjettu tulla vaihtamaan kuulumisia ja rupattelemaan kahvikupposen äärellä kuittien ja allekirjoitusten vaihdon lomassa.

Ja siinäpä se pulma sitten onkin. Nimittäin kun asiakkaat tapaa kasvokkain näiden käydessä allekirjoittamassa tilipäätöspaperit, veroilmoitukset, pöytäkirjat jne., samalla on luontevaa käydä läpi yrityksen taloudellinen tilanne. Erityisen tärkeää tämä on niiden asiakkaiden kohdalla, jotka eivät välttämättä osaa lukea saamiaan raportteja. Myös asiakkaiden antama välitön palaute omasta toiminnasta jää saamatta.

Yksinyrittäjällä voi olla hyväkin tuntuma oman yrityksen taloustilanteeseen ilman tuloslaskelmien läpikäyntiäkin, mutta jos yrittäjällä on työntekijöitä, ”mutu” ei enää kohtaakaan todellisuutta. Suvin mielestä tässä olisikin selvä asiakkaiden kouluttamisen paikka. Hän toivoisi digitaalisen kirjanpidon ja sähköisten allekirjoitusten myötä tilinpäätöksen muodostuvan ainoastaan loppukaneetiksi.

”Tavoitteena olisi, että kirjanpito olisi asiakkaan tiedossa koko ajan, ei vähän jäljessä, kuten paperiaikana. Asiakkaan kanssa oltaisiin siis keskusteluyhteydessä pitkin tilivuotta, ei vain kerran vuodessa tilinpäätöksen aikaan. Näin tilinpäätöksestä tulisi vain osa koko kirjanpidon ja taloushallinnon prosessia.”

Koronakevät koulutti yrittäjiä myös omien liiketoimintamallien miettimiseen. Ne, jotka kehittivät nykyisiä toimintojaan, miettivät, mikä voisi tuottaa myös tulevaisuudessa, ja jotka ehkä laajensivat liiketoimiaan verkkokauppaan tai aivan uusille alueille, pärjäävät todennäköisesti parhaiten myös koronan toisella aallonharjalla.

Yksinyrittäjien tukea voi muuten edelleen hakea aina 30.9.2020 saakka. Kannattaa tosin tarkistaa aika omasta kotikunnasta; useassa kunnassa hakuaika päättyy jo elokuun loppuun.

Tuki on kertaluontoinen. Jos sinulla on tarve tuelle, otathan meihin yhteyttä!