Tilitoimisto tutkii, selvittää ja opastaa. Myös lakimuutoksissa

Kirjoittanut: Niina

TJ, asiantuntija KLT
Julkaistu: syys 26, 2019

1.4.2020 astui voimaan uusi verkkolaskulaki. Uuden lain myötä yritys voi vaatia kaikki ostolaskunsa verkkolaskuina. 

Uusi verkkolaskulaki tarkoittaa käytännössä sitä, ettei yrittäjän tarvitse ottaa vastaan eikä maksaa muita kuin verkkolaskuja. Vastaanotetuille laskuille voidaan myös vaatia entistä tarkempia tietoja, kuten sopimusnumeroa tai laskun perusteena olevaa kilpailutuksen numeroa.

Lasku voidaan vaadittujen tietojen puuttuessa hylätä. Tämä on erityisen tärkeää tietää, mikäli sinun yrityksesi laskuttaa valtionhallinnon organisaatioita.

On myös tärkeää tietää, mitä uudistus ei tarkoita. Lakimuutos ei pakota laskujen vastaanottamiseen verkkolaskuina. Yritykset saavat itse päättää laskujen vastaanottotavan. Laskuttajan on kuitenkin noudatettava laskutettavan yrityksen vaatimusta laskun vastaanottotavasta. Mikäli laskutettava yritys haluaa laskut verkkolaskuina, tätä vaatimusta tulee noudattaa.

Yrityksen taloushallinto on yrittäjälle haasteellista ilman lakimuutoksiakin. Lakien, asetusten ja vakiintuneiden käytäntöjen muuttuessa tilitoimiston neuvontapalvelut ovat kultaakin kalliimpia. Ammattitaitoisen henkilökunnan lisäksi tilitoimistolta onkin syytä vaatia ennakkotietoa ja perehdytystä tulossa olevien muutosten osalta.

Yksilöllisen ja ennakoivan tuen lisäksi ajan tasalla oleva tilitoimisto varmistaa myös lakimuutosten edellyttämän muutokset sähköisissä kirjanpito-ohjelmissa. Esimerkiki toiminimiyrittäjälle ja pienelle osakeyhtiölle sopiva Finago Solo sisältää kaikki tärkeimmät uudistuksen mukanaan tuomat verkkolaskutuksen sisältökentät.

Yrittäjän tehtäväksi jää neuvon kysyminen tarvittaessa sekä siitä huolehtiminen, että asiakkaasi vaatimat tiedot tulevat laskuille.

Jos sinulla on jotain kysyttävää, jätä yhteystietosi ja viestisi alla olevalla lomakkeella ja me vastaamme sinulle.

Saatat pitää myös:

Miten tunnistat hyvän kirjanpitäjän?

Miten tunnistat hyvän kirjanpitäjän?

Havahduimme hiljattain siihen, että jotkut kirjanpitäjät saattavat kysellä perusasioita Facebookin kirjanpitäjille tarkoitetuissa ryhmissä. Siis ihan peruskirjausten tekemisestä lähtien. Siksi listasimme viisi asiaa, joista tunnistat hyvän ja luotettavan kirjanpitäjän tai tilitoimiston.

10 syytä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito

10 syytä ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito

Yrittäjä, onko sähköinen kirjanpito sinulle kirosana? Asia on ehkä käynyt mielessä, mutta siirtyminen, hinnoittelu, ja sähköisen kirjanpidon tekeminen käytännössä tuntuvat epämääräisiltä? Kun otat Procountorin käyttöön toukokuun loppuun mennessä, säästät käyttöönotossa yli 300 euroa!

Kolmas kerta toden sanoo? Kustannustuen kolmas hakukierros käynnistyi

Kolmas kerta toden sanoo? Kustannustuen kolmas hakukierros käynnistyi

Kevään koronatilanteen vuoksi hallitus linjasi, että yrityksille tulisi avata uudelleen mahdollisuus kustannustuen hakemiseen. Kolmas hakukierros on parhaillaan käynnissä. Hakemuksia on jo nyt tullut enemmän ja hylkäyksiä aiempaa vähemmän. Katso, oletko oikeutettu tukeen!