Kolmas kerta toden sanoo? Kustannustuen kolmas hakukierros käynnistyi

Kirjoittanut: Katja Boman

Asiantuntija
Julkaistu: touko 5, 2021

 

Yritysten kustannustuen kolmas hakukierros alkoi huhtikuun lopulla. Yritys voi hakea kustannustukea, mikäli sillä on Y-tunnus, tukikauden (1.11.2020-28.2.2021) kustannukset ovat vähintään 2000 euroa, ja liikevaihto on pudonnut koronapandemian vuoksi yli 30%.

Kuten aiemmillakin hakukierroksilla, kustannustukea voivat hakea sekä yrittäjät että liiketoimintaa harjoittavat yhdistykset. Tuki haetaan Valtiokonttorin sähköisestä hakupalvelusta. Hakuajan viimeinen määräpäivä on 23.6.2021.

Kenelle – nyt myös uudet yrittäjät ja aiemmin poissuljetut alat kustannustuen piiriin

Periaatteessa kaikkien toimialojen yritykset voivat täyttää kustannustuen hakemuksen. Kolmannella hakukierroksella toimialoihin kuuluu koko joukko aiemmin tuen ulkopuolelle jääneitä: matkatoimistot ja matkanjärjestäjät, messujen ja kongressien järjestäjät, hotellit ja muu majoitustoiminta, ravintolat, sekä kulttuuri- ja viihdetoiminta.

Vaikkei yritys kuuluisi Valtioneuvoston 22.4.2021 antamaan asetukseen tuen piiriin kuuluvista toimialoista, tukea voidaan myöntää harkinnanvaraisesti. Ehtona on tällöinkin liikevaihdon yli 30% pudotus tukikaudella pandemian vuoksi.

Uutta kolmannella hakukierroksella on sekin, että nyt myös uudet 1.1.2020 tai jopa sen jälkeen perustetut yritykset voivat kuulua tuen piiriin. Tällöin tuen perusteena on toimialan keskimääräisen liikevaihdon muutos.

Harkinnanvaraista tukea uusille yrityksille ei myönnetä, koska oman liikevaihdon muutoksen osoittaminen aiempaan verrattuna ei ole mahdollista.

Paljonko?

Kustannustuen perusteena on liikevaihdon muutos. Yrityksen liikevaihdon täytyy olla laskenut yli 30 prosenttia vertailuajankohtaan nähden.

Valtiokonttorin sivuilla on laskuri kustannustuen määrän arviointiin. Laskurin avulla voi arvioida oikeutensa tuen saantiin. Laskuri auttaa lisäksi selvittämään yrityksen oikean vertailukauden – kolmannella hakukierroksella vertailukausia on useampia. Vertailukauteen vaikuttavat sekä ALV-ilmoituskausi että perustamisajankohta.

Myönnetty tuki määräytyy yritysten liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan. Yrityksellä on oltava tukikaudella hyväksyttäviä kustannuksia vähintään 2000 euroa. Myönteinen päätös tarkoittaa vähintään 2000 euron tukea, vaikka myöntöpäätöksessä tuki olisi laskennallisesti jäänyt vähäisemmäksi. Tuen enimmäismäärä on miljoona euroa. Tuen yläraja on siis tuplattu aiemmilta hakukierroksilta.

Huom! Kustannustuen laskuri on suuntaa-antava. Sen antama tulos ei siis välttämättä ole sama kuin päätöksessä.

Vaklaa toimialan tai kilpailijoiden tilannetta

Naapurikateuden luvatussa maassa yrittäjää voi ilahduttaa se, että hakemukset ja päätökset ovat nähtävillä niin yritys- kuin alakohtaisestikin Valtiokonttorin tilastot ja raportit -sivulla. Haku toimii jopa Y-tunnuksella, eli vertailujen tekoon ei tarvitse tietää, kuka tukea on hakenut, milloin, ja mikä on ollut haun lopputulos.

On tilastoissa tietysti myös kiinnostavaa tietoa hakeneiden kokonaismääristä, maksettujen kustannustukien kokonaissummista, sekä kustannustukien jakaantumisesta alueittain.

Täytä hakemus – me autamme!

Tuen hakemisesta saa tietoa Valtiokonttorin www-sivuilta. Tällä hakukierroksella myös kuntien yritysneuvojat auttavat, sillä Valtiokonttori tekee nyt yhteistyötä Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkoston yritysneuvojien kanssa.

Vaikka yritysneuvojien tarjoama apu on luottamuksellista ja maksutonta, tilitoimistosi tuntee tarvittavat tunnuslukusi parhaiten. Me neuvomme ja autamme yrittäjää kaikissa yritystoiminnan kirjanpitoon liittyvissä asioissa, myös yritystuen hakuun liittyvissä kysymyksissä. Otathan yhteyttä – et ole hakemuksesi kanssa yksin!

PS. Yrittäjät.fi-sivulla julkaistun artikkelin Kustannustuki III – vilkkaammin hakemuksia, vähemmän hylsyjä mukaan hakeminen kannattaa, kuten artikkelin otsikosta voi päätellä.

Saatat pitää myös:

Oikea tilitoimisto on yrittäjän paras sijoitus

Oikea tilitoimisto on yrittäjän paras sijoitus

Kun korona iski yrittäjiin, se iski myös Vuorelan kotisivu- ja markkinointiasiakkaisiin. Erityisesti ne, joiden business oli vahvasti kivijalassa, joutuivat perumaan tilauksia ja muuttamaan suunnitelmiaan. Lue, miten asiakkaamme selätti liiketoimintansa pahimman koronakriisivaiheen.