Usein kysyttyä

Nämä askarruttavat asiakkaitamme vuodesta toiseen. Keräsimme 12 yleisimmin asiakkaidemme kysymää kysymystä yhteen paikkaan. Jos et löydä vastausta hakemaasi kysymykseen, neuvomme sinua mielellämme henkilökohtaisesti. Kysy rohkeasti!

What Documents do I need to bring for Taxes?

Aenean eu leo quam. Pellesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam.
Curabitur blandit tempus porttitor.

Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Sed posuere consectetur est at lobortis.

Miksi tarvitsen tilitoimiston?

Me olemme tilitoimistossa ammattilaisia omalla alallamme ja meistä saat kumppanin, joka huolehtii yrityksesi taloushallinnosta ja toimii aina etujesi mukaisesti.

Me osaamme avata yrittäjälle mitä numeroiden takana on.

Voimme auttaa yritystäsi kehittymään kestävälle pohjalle ja autamme sinua reagoimaan mahdollisiin ongelmiin hyvissä ajoin.

Milloin on aika vaihtaa tilitoimistoa?

Yrityksen pyörittämisen yksi kulmakivistä on toimiva taloushallinto ja jos asiat eivät suju toivotulla tavalla kannattaa siihen reagoida viipymättä.

Meidän kokemuksen mukaan kirjanpitäjän tekemät virheet, tilitoimiston myynti tai omistajanvaihdokset ja epävarmuus siitä, kuka minun yritykseni asioita hoitaa ovat syitä, jotka nousevat ratkaisevana tekijänä esille.

Mitä kannattaa ottaa huomioon tilitoimiston valinnassa?

  • Onko tilitoimisto Taloushallintoliiton jäsen ja onko se auktorisoitu?
  • Onko tilitoimistossa KLT asiantuntijaa?
  • Mitkä palvelut ovat välttämättömiä yrityksellesi, tarvitsetko erityisosaamista esim. toimialaasi liittyen?
  • Pystyykö tilitoimisto vastaamaan palvelutarpeisiisi ja -odotuksiisi?
  • Mitkä ovat muiden yrittäjien kokemukset toimistosta?
  • Onko tilitoimiston sijainnilla merkitystä? 
  • Vertaile hintoja ja hinnoitteluperusteita tai pyydä tarjous.
  • Onko kirjanpitäjäsi tavoitettavissa Sinulle sopivilla keinoilla? (esim. WhatsApp, Slack, s-posti jne.)

Onko sinun tilitoimistosi auktorisoitu? Tiedätkö mitä se tarkoittaa?

Taloushallintoliiton auktorisoimassa tilitoimistossa on alan arvostetuimman tutkinnon KLT:n suorittaneita ammattilaisia töissä ja liitto valvoo, että tilitoimisto toimii lain ja hyvän tilitoimistotavan mukaisesti.
KLT-tutkinnon ylläpito vaatii meiltä jatkuvaa koulutusta, millä varmistetaan, että osaaminen on aina ajan tasalla. Kolmen vuoden välein suoritamme täydennystutkinnon, jolla varmistetaan, että taitomme ovat ajantasalla.
Taloushallintoliitto valvoo myös KLT sertifioidun tilitoimiston toimintatapoja, taloudellista tilaa sekä käytössä olevia järjestelmiä.

Miten voin säästää kirjanpitokustannuksissa?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Sukupolvenvaihdos tai omistajanvaihdos?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Onko tilitoimistonne vastuuvakuutettu?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Uusi verkkolaskulaki tulee 1.4.2020, oletko valmis!?

Mitä tämä tarkoittaa pienyrittäjälle?

Yrityksellä tulee olla valmius lähettää laskut verkkolaskuina 1.4.20 alkaen, mikäli asiakkaanasi on yrityksiä, kuntia tai Suomen valtio. Laskun vastaanottajalla on oikeus jättää lasku maksamatta mikäli he ovat ilmoittaneet vastaanottavansa laskut vain verkkolaskuina. Verkkolaskulla tarkoitetaan eurooppalaisen standardin mukaista sähköistä laskua, ei sähköpostilaskua tai esimerkiksi pdf-muotoista laskua. Lain tavoitteena on vauhdittaa siirtymistä sähköiseen laskutukseen, tehostaa ja yhtenäistää taloushallinnon toimintoja.

Lain myötä myös sinulla on oikeus vaatia ja saada asiakkailtasi laskut verkkolaskuina.Miten uusi laki vaikuttaa laskutukseen?

·        Yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku sähköisessä muodossa (verkkolaskuna).
·        Yrityksellä on oikeus jättää laskut maksamatta, jos toimittajayritys ei lähetä laskua sähköisessä muodossa          (verkkolaskuna).
·        Suuret yritykset tulevat vaatimaan kaikilta toimittajiltaan verkkolaskuja uusimmissa verkkolaskuformaateissa.
·        1.4.2020 alkaen Suomen valtio vastaanottaa vain verkkolaskuja.
·        Jos yritys ei pysty toimittamaan verkkolaskuja asiakkailleen, voi myyntisaatavien kotiuttaminen hankaloitua tai viivästyä.
Yrityksen tulee päivittää omat ohjelmistonsa ja toiminnanohjauksensa vastaamaan uusimpia verkkolaskuformaatteja

Osakepääoman vaatimus poistui, mikä muuttui?

1.7.2019 alkaen osakeyhtiön perustamiseen ei ole tarvinnut vähimmäisosakepääomaa, joka on ennen ollut 2 500 euroa. Muutoksen tavoitteena on madaltaa kynnystä osakeyhtiön perustamiseen, ja tehdä osakeyhtiöstä houkutteleva vaihtoehto toiminimelle. Toisaalta pääoman tuoman puskurin puuttuessa yrityksen on reagoitava tappioihin entistäkin herkemmin.

Mitkä aineistot minun tulee toimittaa tilitoimistolle?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Mitä autokuluja voin vähentää?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Mitä matkalaskuun pitää merkitä?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Voitteko auttaa minua yritykseni perustamisessa?

lorem ipsum

Kannattaako minun toimia kevytyrittäjänä?

Silloin kun tiedät jo etukäteen, ettet halua ryhtyä yrittäjäksi kuin hetkellisesti, kevytyrittäjyys saattaa olla sinulle oikea valinta.

Huomaa, että kevytyrittäjä ei pysty hyödyntämään kaikkia samoja huojennuksia, mitä tavanomainen yritys.

  • Alarajahuojennus, joka voi olla jopa 2700€ kevytyrittäjä ei pysty hyödyntämään.
  • Laite- työtarvike- ja muita vastaavia kuluja ei voi vähentää ja näin ollen kevytyrittäjä joutuu maksamaan korkeampaa tuloveroa.
  • Palveluntarjoajat perivät keskimäärin myös 5% proviision.

Kaikki huomioituna, kevytyrittäminen on kalliimpaa kuin tavanomainen yrittäminen. (*)

Mikä ihmeen TUPLAPOISTO?

Vuosina 2020-2023 yritykset saavat tehdä kirjanpidossaan kaksinkertaiset poistot kone- ja laitehankinnoistaan. Laki koskee investointeja uusiin koneisiin, kalustoon ja laitteisiin, ei käytettynä hankittua irtainta käyttöomaisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritykset voivat tehdä irtaimesta käyttöomaisuudesta enintään 50 prosentin vuosipoiston 25 prosentin sijaan, jolloin poiston vaikutus yrityksen tulokseen myös tuplaantuu. Tuplapoiston voi tehdä kerran, koneen tai laitteen käyttöönottovuoden verotuksessa. Korotetun poiston vähentäminen elinkeinotoiminnassa edellyttää, että poisto on vähennetty kuluna myös kirjanpidossa.

Korotetun poiston tekeminen edellyttää, että poiston kohteena oleva kone tai laite täyttää kaikki seuraavat edellytykset:
–         Kone tai laite on verovelvollisen itse harjoittaman elinkeinotoiminnan tai maatalouden käytössä.
–         Kone tai laite kuuluu elinkeinotoiminnan irtaimeen käyttöomaisuuteen tai maatalouden käyttöomaisuuteen.
–         Kone tai laite on uusi, eli sitä ei ole hankittu käytettynä.
–         Kone tai laite on otettu käyttöön aikaisintaan 1.1.2020.

Artikkelit

Resurssit ja artikkelit itsenäiseen taloudenhoitoon

YEL uudistuu, lisääntyvätkö kustannukset ja holhous?

YEL uudistuu, lisääntyvätkö kustannukset ja holhous?

Kesä kuumensi yrittäjät YEL-uudistusta koskevaan keskusteluun. Vaikka aihe on sittemmin viilentynyt muiden uutisten alle, se ei ole kadonnut mihinkään vaan etenee eduskunnassa aikataulun mukaisesti. Kokosimme yhteen yrittäjiä koskevien muutosten ja keskustelujen pääkohdat. Jottei totuus unohtuisi.

Ilahduta kirjanpitäjääsi -päivä tulee! Oletko valmis?

Ilahduta kirjanpitäjääsi -päivä tulee! Oletko valmis?

Meillä on radikaali ehdotus kaikille yrittäjille: yrittäjän kalenterin totaalinen uudistus! Koska uusien tapojen opettelu on hidasta puuhaa, aloitetaan pienin askelin. Ensimmäinen niistä on Ilahduta kirjanpitäjääsi -päivän viettäminen joka kuun 26. päivä. Merkitsethän päivämäärän heti muistiin kalenteriisi.